Souvenir de Voyage

26 juni t/m 31 augustus 2014

Melanie Bonajo, Scarlett Hooft Graafland, Juul Hondius, Pieter Hugo, Bob Negryn, Anoek Steketee, Roy Villevoye, gecombineerd met historische reisfotografie uit de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden

Op donderdag 26 juni presenteert Galerie LUMC in samenwerking met de afdeling Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden een unieke tentoonstelling over reisfotografie. Naast hedendaagse fotografie geïnspireerd door reizen, toerisme en de blik op de ander, zijn ook –negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse foto’s uit de Bijzondere Collecties te zien. De tentoonstelling wordt 26 juni om 16.30 uur officieel geopend door Pancras Dijk, eindredacteur National Geographic Magazine Nederland/België.

foto 1   foto 2

Fotograaf onbekend, vrouw in Oriëntaals kostuum

Uit ‘Scrap Book’ (reisalbum met 64 ingeplakte foto’s over Italië en Turkije), tussen 1850-1900, albuminedruk, 13,8 x 9,8 cm, PK-F-73.131/056.

Roy Villevoye, Peto Panafá, Asmat 2012


Uit de serie: Rood Katoen (Red Calico) 1998-2012, 152 x 100 cm., inkjetprint op Hahnemühle-lompenpapier.

Door foto’s uit voorgaande eeuwen te combineren met hedendaagse fotografie is goed te zien hoe de ‘blik op de ander’ is gewijzigd. Honderd jaar geleden keken fotografen vanuit een koloniale afstand en gaven ze vooral een exotisch beeld van andere landen en volken. Kunstenaars van nu gaan meer op gelijk niveau een dialoog aan met andere culturen, verrichten er op uiteenlopende manier hun experimentele ingrepen of reflecteren in hun werk op de industrie van het massatoerisme.

Een plekje natuur vinden waar de mens niet zijn sporen heeft achtergelaten is moeilijk. Deze plekken zijn op aarde zeldzaam geworden. In het diepst van de jungle of midden in de woestijn tref je resten van de consumptiemaatschappij. Melanie Bonajo (1978) toont met haar foto’s de dubbele moraal die de mens heeft ten opzichte van zijn omgeving. Scarlett Hooft Graafland (1973) reist de wereld af op zoek naar ongerepte natuurgebieden die zij als decor gebruikt. Ze maakt ter plekke performances die ze nauwgezet ensceneert. Ze kiest landschappen die geteisterd worden door droogte of blootgesteld aan extreme kou en daardoor een onwaarschijnlijke, surreële schoonheid bezitten. Juul Hondius (1970) fotografeerde mensen onderweg, in trams, vliegtuigen, bussen en boten. In tegenstelling tot zijn meeste foto’s, ensceneerde hij de voorstelling niet. Uitgangspunt voor deze serie is om de ‘mentale zone’ waarin je verkeert als je reist te laten zien. Pieter Hugo (1976) toont foto’s uit zijn laatste serie Permanent Error. In een buitenwijk van Accra, de hoofdstad van Ghana fotografeerde Pieter Hugo jonge mannen en vrouwen die leven op een immense vuilnisbelt van kapotte computers en televisietoestellen. Bob Negryn (1961) fotografeerde de Zwitserse Alpen en wil met zijn foto’s laten zien hoe de stadsmens probeert de grillige natuur te temmen en naar zijn hand te zetten. Anoek Steketee (1974) toont foto’s van pretparken over de hele wereld. Een nep-wereld die in contrast staat met de wereld daarbuiten. In het werk van Roy Villevoye (1960) speelt de wrijving tussen de cultuur van Papoea’s en die van het westen een hoofdrol.