Een vrije keuze; uit de kunstcollectie van het LUMC

Op afbeeldingen kan copyright berusten en/of het auteursrecht van toepassing zijn!

Tentoonstelling: 19 augustus t/m 26 september 2010.


Kars Persoon


  Lie van der Werff,

Kars Persoon
Language Activity
krijt, houtskool en kleurpotlood op papier,
147 x 107cm. (1996)

Lie van der Werff
Zonder titel
fotocollage in houten kast,
31 x 20,5 x 8cm. (2003)


  Lie van der Werff,


  Lie van der Werff,

Machiel Botman
Zonder titel
zwart wit foto, 62 x 72cm. (1986)

Michael Kirkham
Zonder titel
olieverf/doek, 50 x 50 cm. (2002)


 Reinhoud van Vugt

 

Reinoud van Vught
Zonder titel
houtskool, was op papier, 160 x 110cm. (1995)

 

Vanaf 19 augustus tot en met 26 september 2010 is in de galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de tentoonstelling Een Vrije Keuze te zien. Deze tentoonstelling toont een vrije keuze uit de omvangrijke kunstcollectie van het LUMC. Tekeningen, foto’s en schilderijen van vijftien hedendaagse kunstenaars zijn speciaal voor deze tentoonstelling van hun vertrouwde plekken gehaald en voor even bij elkaar te zien. Daarna keren ze weer terug in de wachtkamers, gangen en trappenhuizen van het LUMC.

De kunstcollectie van het LUMC bestaat inmiddels uit meer dan vijftienhonderd werken die te zien zijn in de openbare ruimtes van de drie gebouwen van het LUMC. Zowel abstract als figuratief werk is in de loop der jaren in de collectie opgenomen en werk van bekende en minder bekende kunstenaars zijn bijeengebracht. De collectie is daarmee divers samengesteld en geeft een beeld van de rijke schakering van de hedendaagse kunst in Nederland van na 1970.

De kunstwerken te zien op deze tentoonstelling, hangen al jaren in de trappenhuizen, gangen en wachtkamers van het LUMC. Niet eerder zijn ze bij elkaar te zien geweest.

Zwart wit foto’s van Machiel Botman (1955) die hij in de jaren tachtig maakte van zijn directe omgeving, tonen korrelige, wazige en bewogen beelden. De foto’s hangen naast de kleurrijke en heldere foto’s van Kees Scherer (1920-1993). Een meisje liggend in een weiland omringd door fel gele paardenbloemen of een jongen die een rups op zijn hand bestudeerd, zijn foto’s die Scherer rond de jaren tachtig heeft gemaakt. Deze wat oudere foto’s zijn, samen met foto’s van Eva Besnyö, Mario Giacomelli, Sanne Sannes en Sebastiao Salgado eind jaren tachtig aan de collectie van het LUMC.toegevoegd. Net op het moment dat het medium fotografie zich ontwikkelde tot een autonome kunstvorm. Meer recente foto’s van Holger Niehaus (1975), Ellen Mandemaker (1968) en Hans van der Meer (1955) zijn later aan de collectie toegevoegd en nu bij elkaar te zien.

Een schilderij van Ronald Ophuis (1968) getiteld ‘Lamentation Sebrenica’ sluit thematisch aan bij eerdere tekeningen die het LUMC van Ophuis bezit over de oorlog in Sebrenica. Op dit schilderij heeft Ronald Ophuis met donkere, zwarte verf een graf geschilderd uit Sebrenica. Uit de inktzwarte aarde, gloort hoop, en groeien tere bloemen naar het licht.

Ook een schilderij van Michael Kirkham (1971) waarop een verveelde jongen op de grond tegen een muur leunt, past bij eerdere tekeningen uit de collectie. De jongen staart wezenloos voor zich uit met naast hem een bronzen beeld ‘Ceramic Boy’ van een jongetje met dezelfde onbestemde uitdrukking op zijn gezicht.

Twee kijkdoosjes van Lie van der Werff (1962) met een ingenieuze collage van een vrouw in verschillende houdingen, hangen naast enkele potloodtekeningen van Marc Nagtzaam (1968).

De tentoonstelling Een vrije keuze toont een intuïtieve greep uit de kunstcollectie van het LUMC.