Tegendraads

Op afbeeldingen kan copyright berusten en/of het auteursrecht van toepassing zijn!

Tentoonstelling: 25 maart t/m 24 mei 2010.

 

Desiree de Baar

 

Seet van Hout

Désirée de Baar
Cell
installatie van gebreide wol, velcro tape (2009)

Seet van Hout
Alraun-Raum
installatie acryl, garen, katoen, polytex (2007)

 

Jan Hoen Lomans

 

Sonja Hillen

Jan Koen Lomans
Zonder titel
katone, wol, acryl en linnen, 312 x 160 cm. (2007)

  Sonja Hillen
Maria glows in the dark
gem.techniek print, borduurgaren, kunstbont, kralen,
80 x 60 cm (2006)


Itie Langeland

 
Petra van der Steen

Itie Langeland
Jim
naaigaren op papier, 135 x 80 cm. (2009)

Petra van der Steen
Niemand heeft hier om gevraagd
hand geborduurd, 75 x 35 cm. (2008)

 

Hinke Schreuders

 

 Hinke Schreuders
Zonder titel (leaves III)
acryl, garen, vilt/doek, 42 x 32 x 6 cm. (2006)

 

Vanaf 25 maart is in de galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de tentoonstelling Tegendraads te zien. Met traditionele borduurtechnieken, punnik en breiwerk brengen zeven hedendaagse kunstenaars ideeën, gedachten en opvattingen in beeld. Textiel geeft hen mogelijkheden om te experimenteren en nieuwe werelden op te roepen.

De deelnemende kunstenaars kiezen bewust voor de trage, intensieve manier van werken die kenmerkend is voor handwerk. Het stelt hen in staat weloverwogen beelden te creëren en deze bijna meditatief tot stand te brengen. Steek voor steek, wordt langzaam het beeld gevormd. Met stof, breipatronen en vilten applicaties worden details zichtbaar en nuances verbeeld. Het materiaal – stof, draden, wol en leer - geeft de kunstwerken een extra dimensie en vergroot de zeggingskracht van het werk.
De installaties van Desiree de Baar bestaan uit gebreide architectuur; reconstructies van bestaande ruimtes. Onderdelen van een ruimte (badkuip, wasbak, kraan) voert ze in breiwerk uit. De ontbrekende onderdelen vult ze aan met lijnen of tekeningen die het ontbrekende suggereren. Op deze tentoonstelling toont ze een volledig gebreide gevangeniscel waar je in en uit kunt. Wat kil en onpersoonlijk hoort te zijn, is nu zacht, vriendelijk en tactiel.
Sonja Hillen gebruikt foto’s van schilderijen uit 1534 van ‘Maria met kind’ en bewerkt deze met kunstbont, badstof en glow in the dark borduurgaren. Door de afbeelding met hedendaagse materialen te bewerken, wordt Maria van haar heilige troon gestoten en komt ze dichterbij de hedendaagse mens.
De borduurwerken van Hinke Schreuders zijn intiem en persoonlijk. De teerheid van de stof en het garen komen overeen met haar eigen emoties. Terugkerend thema in haar werk is de sprookjesfiguur ‘Roodkapje’. In haar werk wordt Roodkapje opgevoerd als het meisje, vertwijfeld of ze zich zal laten verleiden het rechte pad te verlaten op zoek naar avontuur.
De bloem is het uitgangspunt voor Jan Koen Lomans. In een schetsmatige borduurstijl brengt hij met behulp van een digitaal aangestuurde weefmachine de Amaryllis of Campanula op grote kleden tot leven.
Petra van der Steen plaatst de borduurtechniek in een hedendaagse context. Op gebruikte bandhanddoeken en tafelkleedjes borduurt van der Steen cliché uitspraken. De teksten zijn vaak humoristisch en dubbelzinnig en wijzen op menselijke tekortkomingen en alledaagse beslommeringen.
Itie Langeland geeft met haar bewerkte foto’s commentaar op de maakbaarheid van het lichaam. De wortelplant (Alruin) is het uitgangspunt voor de gepunnikte installatie van Seet van Hout. Op oude prenten is de wortelplant getransformeerd tot een androgyne figuur. Half mens, half plant. Seet van Hout gebruikte dit gegeven voor haar levensgrote installatie.

  • De tentoonstelling werd op 16.30 uur geopend door Erica Haffmans, directeur van het Cultuurfonds in Leiden.