Onderzoeksaanvragen en stappenplan

Onderzoeksaanvragen

Alle onderzoeksaanvragen kunnen worden ingediend via het digitale ticketsysteem op elanresearch.nl. Om de kwaliteit, impact en relevantie van het onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen ELAN-huisartsen te bewaken worden alle aanvragen beoordeeld door de ELAN-huisartsen stuurgroep. In deze stuurgroep zitten vertegenwoordigers van de huisartsen die deelnemen aan ELAN, epidemiologen en datamanagers. De ELAN-huisartsen stuurgroep komt 1 keer per maand bij elkaar om de voorstellen te bespreken. Hoe eerder je ELAN betrekt bij je onderzoek des te beter kan de ELAN-huisartsen stuurgroep adviseren bij het onderzoek.

Stappenplan

Algemeen genomen zijn de volgende stappen noodzakelijk om toegang te krijgen tot ELAN voor het doen van wetenschappelijk onderzoek:

  1. Meld onderzoek via een ticket aan op elanresearch.nl.
  2. De ELAN-huisartsen stuurgroep of vertegenwoordiging daarvan bekijkt het ticket en stelt, via het ticketsysteem, eventueel aanvullende verhelderende vragen
  3. Het ticket wordt beoordeeld door de ELAN-huisartsen stuurgroep
  4. Het onderzoek wordt voorgelegd aan de METC
    • Voor onderzoekers van het LUMC is hiervoor eerst toestemming nodig van de wetenschapscommissie van de afdeling (de wetenschapscommissie van de afdeling LUMC-PHEG is te bereiken via wetenschapscommissie_PHEG@lumc.nl
  5. Bij toestemming van de METC kan het onderzoek worden opgestart
    • Bij direct contact met huisartsen en/of patiĆ«nten helpt ELAN-huisartsen bij het opstellen en versturen van de uitnodiging en informatie
    • Bij gebruik van het ELAN-huisartsendata moet een datatransfer agreement (DTA) worden ondertekend. Dit ontvang je zodra je de METC-toestemming aan je ticket koppelt in het ticketsysteem.

Ben je onderzoeker bij het LUMC, kijk dan ook op iProva voor handige documenten die je kunnen helpen bij het opstellen en starten van wetenschappelijk onderzoek.