Solliciteren en Netwerken

Je bent klaar om de stap naar de arbeidsmarkt te maken.

Ieder mens heeft een persoonlijk unieke aanbod ('unique selling points') waarmee je de arbeidsmarkt op gaat. Jouw USP’s breng je in kaart door je persoonsprofiel te maken. Binnen de totale arbeidsmarkt is er een speciale arbeidsmarkt waarop jij tot je recht komt, je eigen ‘persoonlijke arbeidsmarkt’. Als je je arbeidsmarkt door en door kent, kun je krachtig richting geven aan je acties. Dit arbeidsmarktonderzoek is bekend als jobmarketing.

De vraag: ‘waar zou ik willen werken?’ breng je in kaart door je zoekprofiel te maken. Zo selecteer je organisaties en/of bedrijven waar jij graag aan de slag zou gaan. Het is niet relevant of ze daar vacatures hebben. Wat telt, is dat jij er zou willen werken en dat je goed weet waarom.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat 75% van de vacatures wordt ingevuld door via-via contacten en contacten via sociale media. Benaderen van je persoonlijke arbeidsmarkt zal dan ook het meeste effect hebben door het aanboren van je netwerken.

Als je je persoonlijke arbeidsmarkt goed in kaart hebt - ofwel arbeidsmarktklaar bent -, kun je aan de slag met jobmarketing. Internet, de telefoon en de bibliotheek zijn daarbij onmisbaar.