Leids Universitair Medisch Centrum
inhoudsopgave:

Nieuwsoverzicht

 
Home > Actueel > Nieuwsoverzicht > Nieuwe tentoonstelling: Uit de schaduw
 

Nieuwe tentoonstelling: Uit de schaduw

Naar overzicht

9 januari 2012 | PERSBERICHT

Carlijn Mens, Raquel Maulwurf, Renie Spoelstra

26 januari t/m 11 maart 2012

Vanaf 26 januari is in de Galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de tentoonstelling Uit de schaduw te zien. Drie opmerkelijke tekenaars van dit moment tonen levensgrote houtskooltekeningen, met als rode draad de werking van schaduw en licht op het landschap. Alle drie gebruiken zij licht, maar ieder vanuit een ander perspectief. Terwijl Carlijn Mens (1972) het daglicht letterlijk vangt en Renie Spoelstra (1974) het landschap met licht een dubbele betekenis geeft, presenteert Raquel Maulwurf (1975) het licht dat wordt veroorzaakt door destructieve krachten van de mens en de natuur zelf.

De tentoonstelling Uit de schaduw toont tekeningen die Raquel Maulwurf door de jaren heen maakte. In haar vroege series liet ze zich inspireren door archieffoto’s van steden die door bombardementen verwoest werden tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Als een explosie van vuurwerk presenteerde zij het luchtafweergeschut dat uit was op vernietiging. In haar meest recente werk is het de natuur zelf die ze in beeld brengt. Ontwrichtende natuurrampen vormden hiervoor de aanleiding. Ze toont bos- en zeegezichten en maakt de destructie letterlijk voelbaar door met een stanleymes het museumkarton open te krassen, of met schuurpapier het oppervlak rul te maken. Het licht van het opspattend schuim van de branding wordt hierdoor intenser, evenals de vlammen van de dreigende vuurzee aan de bosrand.Carlijn Mens, Steigerwald, Eschenau, Duitlsand uit project Preserved Places, houtskool op papier, 1.96 x 2.30cm., 2011.

Carlijn Mens tekent schaduw om licht te vangen. Ze vangt het licht letterlijk door het papier op de grond uit te rollen en de schaduwen te bewaren die zich in de loop van de dag op het papier vormen. Uitgangspunt hierbij is haar streven een bijzondere plek te documenteren en deze in de tijd vast te leggen. Voor de serie Preserved Places die ze in het LUMC laat zien, heeft Mens het bosgebied van Eschenau (Duitsland) in beeld gebracht. Dankzij de traditionele houtskooltechniek kan zij haar concepten impressionistisch in beeld brengen.

De grote houtskooltekeningen van Renie Spoelstra ontstaan naar aanleiding van films die zij maakt in bossen en recreatiegebieden in Nederland en Noord-Amerika. Uit de films snijdt ze een fragment dat ze in een tekening uitvergroot. Door een filmstill als uitgangspunt te nemen, legt Spoelstra een moment in de tijd vast. Ze noemt dit een ‘moment van niks’ dat tegelijkertijd alles in zich kan hebben.

Rode draad in al het getoonde werk is het doorleefde natuurgevoel dat de tekeningen oproepen en het vermogen van deze drie kunstenaars om licht te toveren uit het nachtzwart.




Top Naar overzicht