Publicatiedatum:
30 augustus 2010 |
NIEUWSBERICHT
Aandachtsgebieden: Research
Een voedingspatroon verrijkt met omega-3-vetzuren kan herhaling van ernstige gevallen van hart- en vaatziekten bij de totale groep van hartpatiënten niet voorkomen. Echter, bij hartpatiënten met diabetes bleek de extra inname van visvetzuren het risico op dodelijke hartinfarcten met 50 procent te verminderen. Deze patiënten hadden ook minder last van ernstige hartritmestoornissen. Bij vrouwelijke hartpatiënten die extra van het plantaardige vetzuur alfa-linoleenzuur kregen, was de kans op ernstige hart- en vaatziekten met een kwart verlaagd. Alfa-linoleenzuur reduceerde ook het risico op ernstige hartritmestoornissen bij de hartpatiënten met diabetes.
Vijfduizend hartpatiënten
De resultaten van de Alpha Omega Trial zijn op 29 augustus gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift The New England Journal of Medicine. Het onderzoek duurde tien jaar en vond plaats onder bijna vijfduizend hartpatiënten in Nederland. Wereldwijd is dit het eerste onderzoek naar de effecten van omega-3-vetzuren op hart- en vaatziekten. De Nederlandse Hartstichting, de Amerikaanse National Institutes of Health (NIH) en Unilever R&D in Vlaardingen financierden het onderzoek.